Geslaagde proef pre-event marketing: ClaimDeCoolsingel.nl

16 juni 2017  |  Gerben van Diggelen

In de loop van afgelopen voetbalseizoen ontpopte Feyenoord zich als kampioenskandidaat. Al voor het zo ver was sloeg de kampioenskoorts toe. KeyMen speelde hierop in met het pre-event marketing concept ClaimDeCoolsingel.nl. Een terugblik op de learnings en resultaten.

Op ClaimDeCoolsingel.nl konden fans van de club alvast een digitale plek reserveren voor de huldiging. Dit door op een Google-kaart voor de fun een virtuele plek te kiezen en deze eventueel te delen via social media. Al snel stroomde de Coolsingel digitaal vol met duizenden supporters die alvast hun enthousiasme voor het komende kampioenschap deelden.

 

Waarom dit initiatief?

Claim De Coolsingel was voor KeyMen een goede gelegenheid om supporterschap voor de club te combineren met het proberen van nieuwe technische mogelijkheden van o.a. Google Fusion Tables en Google Maps. Ook zien we mogelijkheden voor andere events waar de locatie een rol speelt. Te denken valt aan:

  • Muziekfestivals als Lowlands - waar zet je je tent op en welke vrienden nodig je uit?
  • Een wielrenwedstrijd of city race - waar sta je langs het parcour?
  • Een actie voor het goede doel - koop en plant een virtuele boom in het bos

Online voorpret en het delen van enthousiasme met vrienden draagt bij aan de betrokkenheid van de bezoeker bij een event of actie. Daarnaast kan het ingezet worden voor het in contact komen met een fanbase.

Voor een goede conversie was het belangrijk dat fans laagdrempelig en snel hun plek op de Coolsingel konden claimen. Naast snelheid waren ook de volgende aspecten van belang.

Geschikt voor mobiel gebruik

Het is geen nieuws dat een goede weergave en werking op smartphones belangrijk is vandaag de dag. Alsnog waren we verbaasd over het hoge percentage mobiele bezoekers, maar liefst 85 procent gebruikte een mobiel apparaat. Omdat kaarttoepassingen (Google Maps) via het web vaak nog lastig te bedienen zijn (het is vaak wat priegelig) hebben we daar rekening mee gehouden.  Bijvoorbeeld door een grotere knop te tonen wanneer gebruikers per ongeluk op een al gereserveerde plaats klikten. Daarnaast is rekening houden met de technische beperkingen van mobiele apparaten; deze zijn qua hardware uiteraard minder krachtig dan bij desktopomgevingen.

Laagdrempelige deelname

Door integratie met Facebook Login, konden bezoekers gemakkelijk een reservering plaatsen. Met name op mobiel is dit erg gemakkelijk omdat men vaak al is ingelogd op Facebook en er dus niets ingetikt hoeft te worden.

Daarnaast boden we de mogelijkheid aan om alleen met een naam een plek te claimen. Zo maakten we het ook benaderbaar voor mensen die geen Facebook hebben of het niet prettig vinden om hun Facebook profiel te delen met het platform.  Zo'n 70% koos voor aanmelden via Facebook.

Visueel en persoonlijk

Door gebruik te maken van Facebook profielfoto, waren we in staat om elke reservering te voorzien van een persoonlijke touch. Dit vergroot de herkenbaarheid onder de Facebook-volgers van de persoon die het bericht deelt.

 

De resultaten

Binnen twee dagen na de lancering stond de teller op 11.000 bezoekers. Dit resulteerde in bijna 3.800 “reserveringen”. Een groot deel van het bezoek was afkomstig van Facebook. Het virale effect werd verstrekt toen ook het AD er zowel op haar website als op Facebook over berichtte. Dit was direct terug te zien aan stijgende bezoekersaantallen en reacties.

 

Wat als een ludieke actie en als grap begon, werd een project waarin binnen een paar dagen de aandacht van vele mensen wisten te krijgen. Daarnaast hebben we veel geleerd over zowel de gebruikte technologie als het online op touw zetten van soortgelijke acties. En het grote voordeel is dat we het volgend jaar weer kunnen gebruiken 😊 

Geinteresseerd geraakt? neem contact op